Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
  ID: 3225361

Most drogowy (rz. Odra / Nowa Sól) – dawny

Oderbrücke



Budowa
1871
Status
Nie istnieje
Likwidacja
1932
 
Początkowo Odrę w okolicy Nowej Soli przekraczano za pomocą przepraw promowych a na początku XIX wieku mostami pontonowymi budowanymi przez wojsko. W połowie dziewiętnastego stulecia miejskie władze podjęły starania o budowę mostu, na którą zgodę wydał w roku 1870 rząd pruski. Realizacją inwestycji zajęła się spółka akcyjna, której akcjonariuszami byli m.in. mieszkańcy Nowej Soli. Budowę zlecono firmie Lehmann & Ringsleben z Krosna Odrzańskiego. Niecały rok po jej rozpoczęciu, w styczniu 1871, most ...
Początkowo Odrę w okolicy Nowej Soli przekraczano za pomocą przepraw promowych a na początku XIX wieku mostami pontonowymi budowanymi przez wojsko. W połowie dziewiętnastego stulecia miejskie władze podjęły starania o budowę mostu, na którą zgodę wydał w roku 1870 rząd pruski. Realizacją inwestycji zajęła się spółka akcyjna, której akcjonariuszami byli m.in. mieszkańcy Nowej Soli. Budowę zlecono firmie Lehmann & Ringsleben z Krosna Odrzańskiego. Niecały rok po jej rozpoczęciu, w styczniu 1871, most oddano do użytku organizując przy tej okazji wielki festyn. Była to budowla drewniana o długości 190 metrów i szerokości 9 metrów. Filary mostu były zabezpieczone drewnianymi "łamaczami lodu". Jednostki żaglowe i parowce mogły przepływać pod mostem bez składania masztów i kominów, ponieważ był on wyposażony w ruchome przęsło o konstrukcji klapowej o napędzie ręcznym. Przejazd przez most był płatny a opłatę mostową pobierał pracownik dodatkowo obsługujący ruchomą część mostu. W połowie lat 20. XX wieku stwierdzono, że konieczne jest przeprowadzenie kapitalnego remontu mostu ale okazało się to nieopłacalne. Ponadto przestarzała konstrukcja coraz częściej powodowała utrudnienia w ruchu na rzece jak i w transporcie drogowym. W tej sytuacji w roku 1926 rozpoczęto starania o wybudowanie nowego mostu o bardziej nowoczesnej konstrukcji. Nowy most powstał ok. 80 metrów powyżej starego (w górę rzeki), jego budowę ukończono w roku 1932. Stary drewniany most został rozebrany.
/Petroniusz w oparciu o Nowosolskie ulice, tom 1, Muzeum Miejskie w Nowej Soli, 2009/
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1850-1920
    komentarze: 0
    Auszug aus der "Neusalzer Chronik" von W.G. Schulz Wyciąg z Kroniki ...
  • Data: 1880-1930
    komentarze: 1
    Die alte Oderbrücke beim Oderbrückenrestaurant. - Für die Benutzung ...
  • Data: 1897
    komentarze: 2
    Nowa Sól na pocztówce z 1897 r.
  • Data: 1900-1902
    komentarze: 2
    Pocztówka z Nowej Soli.
  • Data: 1900-1916
    komentarze: 0
    Aleja spacerowa nad Odrą.
  • Data: 1903
    komentarze: 0
    Most na Odrze w Nowej Soli.
  • Data: 1905-1911
    komentarze: 0
    Dawny most na Odrze w Nowej Soli; widokówka z obiegu 1911 r. Czarno-biała ...
  • Data: 1909
    komentarze: 0
    Stary most drogowy nad Odrą w Nowej Soli.
  • Data: 1910
    komentarze: 2
    Drewniany, zwodzony most przez Odrę.
  • Data: 1910-1918
    komentarze: 0
    Wielopolowa widokówka z Nowej Soli; obieg 1918 r.
  • Data: 1914
    komentarze: 0
    Most drogowy - Oderbrücke
  • Data: 1914
    komentarze: 3
    Most na Odrze w Nowej Soli.
  • Data: 1918-1921
    komentarze: 0
    Most drogowy nad Odrą (Oderbrücke), wybudowany w 1870 roku, rozebrany ...
  • Data: 1919
    komentarze: 0
    Dawny most drogowy w Nowej Soli. Widokówka z obiegu 1919 r. Verlag ...
  • Data: 1922
    komentarze: 0
    Fragment planu Meßtichblatt arkusz nr 4160 (dawny 2335) z widocznym ...
  • Data: 1926
    komentarze: 2
    Most zwodzony
  • Data: 1929
    komentarze: 0
    Most Odrzański.
  • Data: 2015-10
    komentarze: 0
    Miejsce, w którym w latach 1871-1932 stał drewniany most nad Odrą, ...

Most drogowy (rz. Odra / Nowa Sól) – dawny na innych fotografiach
  • 1901
  • 1912
  • 1930
  • 1893
  • 1897
  • 1931 - 1945
  • 1895 - 1898