Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Szalety (nieczynne), Szczawno-Zdrój
wik: O tarasie w parku można przeczytać .
Szalety (nieczynne), Szczawno-Zdrój
moose (administrator): Może po prostu ogrodzono barierką skraj dachu nieczynnych toalet - przecież stamtąd nie ma żadnego widoku....
ul. Ofiar Katynia, Szczawno-Zdrój
Ryszard Kumorek: Takie znaki drogowe bardzo lubię! Niestety, niektórzy współcześni rowerzyści traktują je jako specjalny przywilej, który zwalnia od myślenia na drodze.
Dzielnica Suliszów
miwoj: pomarańczowy budynek z dużym kominem przy ul. Bolesława Chrobrego 6, Jedlina Zdrój
Rondo (DW 376 obwodnica / ul. Ułanów Nadwiślańskich), Szczawno-Zdrój
Petroniusz (admin): Według EWID Szczawna-Zdroju rondo ma nazwę Józefa Wybickiego. Ale nie znalazłem uchwały RM na ten temat. Jeszcze szukam.
Skrzyżowanie obwodnicy z DW375, Szczawno-Zdrój
Petroniusz (admin): Według EWID Szczawna-Zdroju rondo ma nazwę Józefa Łączyńskiego. Ale nie znalazłem uchwały RM na ten temat. Jeszcze szukam.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Wincenty Miros
Wincenty Miros
Wincenty Miros
Wincenty Miros
blatro
Parsley
Parsley
Parsley
StaSta
maras - Administrator
StaSta
Wolwro
StaSta
Karol Gryfino
Karol Gryfino
Karol Gryfino
Karol Gryfino
Karol Gryfino
Karol Gryfino
Karol Gryfino
Karol Gryfino

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Komunikacja autobusowo-tramwajowa w Cieplicach w latach 1965-1969
Autor: bogdanow°, Data dodania: 2012-11-21 16:27:06, Aktualizacja: 2012-11-22 21:55:52, Odsłon: 2387

Ostatnie lata tramwajów w Jeleniej Górze

Dokładnie w sylwestrową noc w czwartek 31 grudnia 1964 r. około godziny 23.00 ostatni czerwony tramwaj typu 5N1 odjechał z końcowej mijanki „Pod   Skałką” w Podgórzynie Górnym w kierunku zajezdni w Malinniku. W mroźny (przypuszczalnie) poranek Nowego 1965 Roku na pętlę przyjechał autobus San H25 nowo uruchomionej linii 4 realacji Cieplice – Podgórzyn. Tak rozpoczęła się regularna komunikacja autobusowa w Cieplicach.

Początkowy przystanek w Cieplicach usytuowano na pl. Piastowskim przy Aptece Piastowskiej a trasa do Podgórzyna wiodła ulicami: 22 Lipca (obecnie Cerwi), Podgórzyńską. Powrót do Cieplic ulicami: Podgórzyńską, Komuny Paryskiej (obecnie Wolności), 1 Maja (obecnie pl. Piastowski). Autobusy kursowały co 16 min. w godzinach szczytu i co 22 min. w pozostałych godzinach oraz w niedziele i święta. Tramwaje z kolei kursowały z Jeleniej Góry do Cieplic co 7,5 min. w godzinach szczytu i co 15 min. w pozostałych godzinach oraz w niedziele i święta a do Sobieszowa co 30 min. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było: 21 wagonów silnikowych (3 Sanoki, 15 typu 5N1, 3 typu 2N2), 14 wagonów doczepnych (2 Sanoki, 12 typu 5ND1), 7 autobusów San H01 i 13 autobusów San H25.

1 lipca 1965 r. uruchomiono linię autobusową nr 5 z Cieplic do Sobieszowa. Plac Piastowski zamknięto dla ruchu, a węzeł przesiadkowy dla tramwajów i autobusów wybudowano przy ul. Szymanowskiego (naprzeciw apteki Pod Koroną). Autobusy nowej linii 5 kursowały od godz. 4.45 do 22.00 co 15 min., natomiast autobusy linii 4 (do Podgórzyna) kursowały od godz. 4.53 do 22.20 co 20-25 min. Tramwaje z kolei kursowały z Jelenie Góry do Cieplic co 7,5 min. w liczbie 10 składów i co 15 min. w liczbie 5 składów. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było: 18 wagonow silnikowych (15 typu 5N1, 3 typu 2N2), 12 wagonów doczepnych typu 5ND1, 7 autobusów San H01 i 12 autobusów San H25.

1 czerwca 1968 r. po dostawie pierwszej partii 9 szt. autobusów San H100 autobusy linii 5 zaczęły kursować na trasie Jelenia Góra – Sobieszów. Tym samym po blisko trzech latach przywrócono bezpośrednie połączenie tych dwóch odległych miejscowości. W Jeleniej Górze trasa wiodła od dworca PKP ulicami: 1 Maja, Wojska Polskiego, Matejki, 15 Grudnia (obecnie Bankowa), Wolności. Autobusy w liczbie 6 szt. kursowały co 15 min. Najpierw z ruchu wycofano 3 wagony tramwajowe, potem 2 kolejne. W ten sposób w godzinach szczytu w ruchu było 10 wagonów silnikowych i 5 doczepnych. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było: 14 wagonow silnikowych typu 5N1, 6 wagonów doczepnych typu 5ND1, 23 autobusy marki San (1 typu H01, 3 typu H25, 10 typu H27, 9 typu H100).

1 listopada 1968 r. po drugiej dostawie autobusów San H100 (5 szt.) przywrócono połączenie między Jelenią Górą a Podgórzynem. Autobusy linii 4 na tej trasie kursowały co 16 min. w godzinach szczytu i co 32 min. w pozostałych godzinach. Średnio autobusy obu linii między dworcem PKP w Jelenieh Górze a pętlą w Ciepliach kursowały co 8 min. Natomiast tramwaje w liczbie 5 składów kursowały co 15 min. do godz. 20.00. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było: 13 wagonow silnikowych typu 5N1, 5 wagonów doczepnych typu 5ND1, 26 autobusów marki San (1 typu H01, 1 typu H25, 10 typu H27, 14 typu H100).

28 kwietnia 1969 r. (poniedziałek) był ostatnim dniem kursowania tramwajów. W tym dniu przez 12 godz. tramwaje przewoziły pasażerów bezpłatnie. Zamknięcie ruchu tramwajów umożliwiła dostawa kolejnych 18 autobusów San H100. Na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było 7 wagonów silnikowych typu 5N1 i 2 wagony doczepne typu 5ND1. Od następnego dnia do pętli w Cieplicach i z powrotem jeździł wyłącznie uruchomiony wcześniej autobus linii 6, przy czym zwiększono liczbę autobusów w ruchu z 2 do 6.

29 kwietnia 1969 r. (wtorek) pięknie odmalowany i udekorowany kwiatami wagon silnikowy nr 11 odbył pożegnalny objazd przez miasto z przedstawicielami władz partyjnych i administracyjnych regionu, gośćmi z jednostek nadrzędnych MPK. Trasa prowadziła od pętli w Cieplicach do dworca PKP w Jeleniej Górze i z powrotem. Za tramwajem jechał autobus marki San H100.

1 Maja 1969 r. wagon silnikowy nr 11 pojawił się jeszcze raz, tym razem w pochodzie pierwszomajowym na ul. 15 Grudnia (obecnie Bankowa). Natomiast popołudniu uroczyście uruchomiono linię autobusową nr 7 z Zabobrza do ośrodka zdrowia przy ul. Sprzymierzonych w Cieplicach w obecności władz miejskich i prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej. Autobusy linii 7 kursowały co 9 min. w godzinach szczytu i co 18 min. w pozostałych godzinach. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było 10 autobusów San H27 i 32 autobusy San H100.

1 listopada 1969 r. uruchomiono linię 9 między dworcem PKP w Jeleniej Górze a dworcem PKP w Piechowicach. Była to komunikacja przyśpieszona i autobusy zatrzymywały się na wybranyxh przystankach. Linię obsługiwały 4 wozy w szczycie (kursy co 22 min.) i 2 wozy poza szczytem (kursy co 44 min.). Jednocześnie przeniesiono końcowy przystanek linii 5 do siedziby MRN w Sobieszowie. Uruchomiono także linię nr 11 na trasie z pętli w Cieplicach do Kowar przez Podgórzyn, Sosnówkę, Miłków, Karpacz, Ścięgny i Krzaczyny. W szczycie linię obsługiwały 3 wozy co 42 min., poza szczytem – 1 wóz co 2 godz. Jednocześnie ograniczono kursy linii 6 do godzin szczytu. W tym czasie na stanie inwentarzowym MPK Jelenia Góra było 10 autobusów San H27 i 42 autobusy San H100.

Źródło:

[1] Artykuły z Nowin Jeleniogórskich

[2] Wykazy taboru tramwajowego i autobusowego MPK Jelenia Góra


/ / /
/ / /
/ / /