Śląski odcinek "berlinki", czyli linii łączącej prowincję ze stolicą Niemiec zaczynał się w Lubsku, dochodząc doń w 1846 r. od strony Gubina, które wówczas leżało w Brandenburgii. Linia ekspresowa od 1875 r., tj. od momentu oddania skrótu linii marchijskiej przez Węgliniec, poprowadzonego przez Żagań i Miłkowice. Przed 1945 r. linia dwutorowa obsługiwana przez najszybsze niemieckie parowozy, jak również od połowy lat 30. przez tzw. latające pociągi - spalinowe zespoły trakcyjne osiągające prędkość ...
Śląski odcinek "berlinki", czyli linii łączącej prowincję ze stolicą Niemiec zaczynał się w Lubsku, dochodząc doń w 1846 r. od strony Gubina, które wówczas leżało w Brandenburgii. Linia ekspresowa od 1875 r., tj. od momentu oddania skrótu linii marchijskiej przez Węgliniec, poprowadzonego przez Żagań i Miłkowice. Przed 1945 r. linia dwutorowa obsługiwana przez najszybsze niemieckie parowozy, jak również od połowy lat 30. przez tzw. latające pociągi - spalinowe zespoły trakcyjne osiągające prędkość handlową 160 km/h. Po 1945 r. spadek znaczenia odcinka przeciętego granicą państwową. Najpierw zdjęcie jednego toru na całym odcinku w latach 1945-47, a następnie postępujący rozkład infrastruktury. W 1986 roku zamknięty dla ruchu pasażerskiego ruch na odcinku Lubsko - Gubinek - Guben, w 1995 r. zamknięty ruch pasażerski na odcinku Żagań - Lubsko. Odcinek Lubsko - Gubinek, pomimo funkcjonowania w wykazie tras PLK jako formalnie przejezdny jest już w stanie fizycznego rozkładu, bardziej już rozebrany, niż nieprzejezdny. Na odcinku Żagań - Lubsko - Mierków kursują sporadycznie zdawki z paliwem, jednak nie jest to więcej niż kilka pociągów na rok.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) i posterunków (podg.) linii nr 285 liczony od grupy torów stacji Wrocław Główny (WGB) - w nawiasie kilometraż od Berlina (Schlesische Bahnhof) przez Jasień obowiązujący do 1947 r. : - , Żagań, st., km 139,527 (km 190,06) - , Żagań R2, bszl., km 141,033 - , Żagań JW 718, bszl., km 143,030 ------- (d. granica prowincji śląskiej) ------- - , Olszyniec, d.po., km 145,250 (km 182,35) - , Złotnik, d.po, km 152? (km 177,78 Reinswalde, Złotnicko, prawdopodobnie nieczynny po 1945 r.) - , Bieniów, st., km 155,769 (km 173,83) - , Biedrzychowice Dolne, d.po., km 159,300 (km 170,34) - , Jasień , ład., km 167,163 (km 162,43) - , Lubsko, d.st., km 172,780 (km 156,83) ------- (granica dyrekcji kolei we Wrocławiu) ------- - , Mierków, d.po, km 176,485 - , Jasienica Gubińska, d.po., km 184,769 - , Gębice Gubińskie, d.po, km 189,708 (km 139,8) - , Gubinek, d.po, km 196,915 - , Most graniczny na Nysie Łużyckiej, granica państwa, km 197,698 - , Guben (DB), st., km 199,0 (km 129,6) Przed 1945 r. z uwagi na dosyć rzadkie rozmieszczenie stacji na trasie w miarę zagęszczania ruchu na dwutorowej trasie powstały posterunki odstępowe (Blockstelle - Bk) z krzyżowaniem torów. Większość z nich straciła rację bytu po 1945 r. w związku z marginalizacją znaczenia linii po rozebraniu jednego toru - kolejność od Żagania, kilometraż posterunków liczony (od Berlina): - Bk Berthelsdorf, (km 166,48) - Bieszków k. Jasienia - Bk Baudach, (km 159,88) - Budziechów k. Lubska |
|||||||||||||||||||||||||||
|
||