MENU
 Zobacz to zdjęcie w artykule (1) 
Otwarcie ogrodu jordanowskiego nr 3, tzw. cyklodromu. Foto małogabarytowe L. Tarnawski.

Dodał: dasio1974° - Data: 2011-07-21 17:58:04 - Odsłon: 2664
Rok 1973


W roku 1973 przy ul. Kolejowej w Wałbrzychu otwarto ogródek jordanowski nr 3, tzw. cyklodrom. Przez wiele lat obniżenie terenu (nieckę), na którym powstał cyklodrom uważano za dawny basen przeładunkowy Lisiej Sztolni. Ale wiadomo już, że basen był w miejscu byłego WPHW. Są dwie teorie powstania tej niecki. Według pierwszej koncepcji jest to dół budowlany pod fundament po rozpoczętej a wstrzymanej budowie dwóch dużych budynków. Jedna z działek należała do mistrza ciesielskiego Petrika a druga do spółki Niederschlesische Bergbau a wstępny projekt zabudowy tego terenu pochodzi z roku 1930. Ale bliższa prawdy jest raczej druga koncepcja, według której niecka powstała przypadkiem, niejako „przy okazji”. Teren niecki to dno doliny Pełcznicy, która przed zmianą biegu koryta i zakryciem (na tym odcinku - w roku 1930 lub później) przecinała ją meandrując. Dawniej przy wyburzonym ostatnio budynku Biura Projektów Separator znajdował się młyn wodny napędzany wodą z młynówki, której koryto biegło wzdłuż obecnej ulicy Lubelskiej i Granicznej. Na dosyć długim odcinku, między innymi wzdłuż zachodniego brzegu opisywanej niecki, usypany był wał chroniący wody młynówki przed wylaniem. Grzbietem wału poprowadzona była droga, nawiasem mówiąc nazywana „Na młyńskim wale" lub "Na młyńskiej tamie” (Am Mühldamm). W roku 1937 Kleinwächter podawał, że na końcowym odcinku ulicy Granicznej dawna tama jest jeszcze wyraźnie widoczna. I tak po stronie zachodniej - tama młynówki a po stronie wschodniej - nasyp pod linią kolejową i drogą dały wrażenie niecki basenu przeładunkowego, którego tak naprawdę nigdy w tym miejscu nie było. W ostatnich latach cyklodrom wykorzystywany był jako parking dla pracowników położonej po sąsiedzku Komendy Miejskiej Policji. W związku z budową węzła "Reja" na obwodnicy zachodniej północna i wschodnia część cyklodromu zostanie zajęta przez łącznicę LR2 i nową jezdnię obwodnicy.
/Petroniusz/

  • /foto/452/452858m.jpg
    2012
  • /foto/3340/3340177m.jpg
    2012
  • /foto/6089/6089589m.jpg
    2016
  • /foto/6102/6102292m.jpg
    2016
  • /foto/6102/6102297m.jpg
    2016
  • /foto/8013/8013960m.jpg
    2019
  • /foto/8013/8013971m.jpg
    2019
  • /foto/8013/8013995m.jpg
    2019
  • /foto/8087/8087261m.jpg
    2019
  • /foto/8087/8087262m.jpg
    2019
  • /foto/8015/8015123m.jpg
    2019
  • /foto/8100/8100125m.jpg
    2019
  • /foto/8109/8109551m.jpg
    2019
  • /foto/8114/8114149m.jpg
    2019
  • /foto/8142/8142149m.jpg
    2019
  • /foto/8142/8142152m.jpg
    2019
  • /foto/8131/8131234m.jpg
    2019
  • /foto/8142/8142150m.jpg
    2019
  • /foto/8142/8142151m.jpg
    2019
  • /foto/8142/8142155m.jpg
    2019
  • /foto/8144/8144617m.jpg
    2019
  • /foto/9980/9980934m.jpg
    2022
  • /foto/10470/10470541m.jpg
    2023
  • /foto/10470/10470549m.jpg
    2023
  • /foto/10470/10470560m.jpg
    2023
  • /foto/10470/10470561m.jpg
    2023

Trybuna Wałbrzyska , Wałbrzych , Wałbrzych 5

Poprzednie: Pocztówki ze Szczawna-Zdroju Strona Główna Następne: Dom nr 32 (ruina)