Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
  ID: 522408

Most kolejowy (rz. Bóbr / Bolesławiec)

Bober-Viadukt, Wiadukt na Bobrze (nieprawidłowo)



Budowa
1844-1846
 
Kamień węgielny pod budowę mostu na rzece Bóbr w Bolesławcu położono 17.05.1844 r. Budowę prowadzono równocześnie na trzech odcinkach, a zadania podzielono między oddziały. Odcinek od strony Bolesławca budował III Oddział liczący 1800 ludzi, pracujący pod kierunkiem starszego inż. Burgasa. Środkową część mostu budował IV Oddział liczący 1000 ludzi pod kierunkiem inż. Ludwiga. Pracami na odcinku prowadzącym nad rzeką Bóbr kierował inż. Kleist z mistrzem murarskim Hanselem. Pod ich nadzorem pracowało ...
Kamień węgielny pod budowę mostu na rzece Bóbr w Bolesławcu położono 17.05.1844 r. Budowę prowadzono równocześnie na trzech odcinkach, a zadania podzielono między oddziały. Odcinek od strony Bolesławca budował III Oddział liczący 1800 ludzi, pracujący pod kierunkiem starszego inż. Burgasa. Środkową część mostu budował IV Oddział liczący 1000 ludzi pod kierunkiem inż. Ludwiga. Pracami na odcinku prowadzącym nad rzeką Bóbr kierował inż. Kleist z mistrzem murarskim Hanselem. Pod ich nadzorem pracowało samych wykwalifikowanych murarzy 250. W sumie na budowie mostu zatrudniono ponad 3000 ludzi. Budowę mostu zakończono 27.07.1846 roku. Całkowity koszt budowy wyniósł 400 tys. talarów. Rozkładowy ruch pociągów podjęto 1 września 1846 roku, a 17 września most był podziwiany przez samego króla Fryderyka Wilhelma IV, co upamiętniono tablicą zachowaną do dnia dzisiejszego.

Dojazd do przeprawy wykonano w postaci wysokich, 17-metrowych nasypów ziemnych. Konstrukcja mostu składa się z sześciu sekcji o konstrukcji w formie sklepionych z kamienia, łukowych przęseł: dwóch skrajnych, trzy- i pięcioprzęsłowych o rozpiętości w świetle po 5,70 m, dwóch nad korytami cieków wodnych - pięcioprzęsłowej nad Bobrem i dwuprzęsłowej nad Młynówką, o rozpiętości łuków 15,40 m oraz dwóch jednakowych sekcji stanowiących jakby arkadę łączącą ponad terenem zalewowym, obie po 10 przęseł o rozpiętości 9,30 m każde. Sklepienia półkoliste są o stałej grubości. Filary mostu mają w planie kształt prostokąta o zmiennej szerokości od 3,60 m przy odsadce do 3,10 m przy wezgłowiach (lekko zbieżne ku górze). Filarom nadano kształt wynikający z założenia równej wytrzymałości na działanie obciążeń pionowych. Filary rozdzielcze (grupowe) posiadają większą szerokość. Całkowita długość 35-przęsłowego obiektu wynosi 489 m, a wysokość maksymalna 23 m. Objętość materiału kamiennego wbudowanego w obiekt przekroczyła 31 000 m. szesc. Formę architektoniczną mostu opracował Fryderyk Engelhardt Hansel - architekt miejski z Bolesławca.

Obiekt bez większych zmian służył prawie 100 lat. W II połowie lat 20. przygotowywano most do zamontowania masztów i sieci trakcji elektrycznej, którą planowano ok. 1929 roku na odcinku z Wrocławia, przez Legnicę do Zgorzelca. W 1945 roku most został częściowo zniszczony przez wycofujące się wojska niemieckie. Zniszczeniu uległ jeden filar i trzy przęsła. Wojsko odbudowało most w formie tymczasowej jeszcze w 1945 roku, a gruntowny remont przeprowadziło Wrocławskie Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych w 1947 roku, o czym również informuje pamiątkowa tablica umieszczona na odbudowanym filarze. Dokumentację odbudowy przygotował Zarząd Odbudowy Kolei Państwowych w Katowicach. Przy okazji wzmocniono betonowymi opaskami podmyte filary nurtowe, zlikwidowano kładkę dla pieszych i stopień wodny na Bobrze (poprzez zasypanie Młynówki). Kolejne prace na moście wykonano w latach 1984-1985, a związane one były z elektryfikacją oraz zwiększeniem szerokości międzytorza na linii Miłkowice - Węgliniec. Zakres prac obejmował wymianę nadsypki, remont odwodnienia. Wyprowadzono żelbetonowe zwieńczenia ścian bocznych i koryta mostu, likwidując kamienny fryz i parapet i wprowadzając w to miejsce betonowy o podobnym kształcie jak pierwotny. Wymieniono też kamienną, tralkową barierkę na stalową, zamontowano stalowe słupy trakcji elektrycznej.

(moose za: J. Bliszczuk, L. Budych i J. Rabiega Mosty kamienne na kolei Dolnośląsko-Marchijskiej, 2007, s. 107-113)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1885
    komentarze: 2
    Panorama Bolesławca na drzeworycie z końca XIX wieku - widok od ...
  • Data: 1885-1888
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy nad Bobrem z widokiem na Bolesławiec.
  • Data: 1890
    komentarze: 0
    Most kolejowy nad Bobrem w Bolesławcu.
  • Data: 1898
    komentarze: 0
    Bolesławiec. Wiadukt kolejowy na "księżycówce".
  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Dekoracyjna karta pocztowa przedstawiająca wiadukt kolejowy nad ...
  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy w Bolesławcu na pocztówce z początku XX wieku.
  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Wiadukt ok.1900 roku.
  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Panorama Bolesławca, wiadukt kolejowy i dawna restauracja Szwajcarka.
  • Data: 1900-1903
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy w Bolesławcu.
  • Data: 1900-1905
    komentarze: 0
    Bolesławiec na pocztówce litograficznej z początku XX w.
  • Data: 1900-1915
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy w Bolesławcu.
  • Data: 1900-1920
    komentarze: 0
    Bolesławiec. Wiadukt kolejowy.
  • Data: 1902
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy na karcie pocztowej datowanej w 1902 roku, w ...
  • Data: 1902
    komentarze: 0
    Budynek Królewskiej Zawodowej Szkoły Ceramicznej i wiadukt kolejowy.
  • Data: 1904
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy nad Bobrem. Zdaje się, że robotnicy układaja ...
  • Data: 1905
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy.
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy nad Bobrem w Bolesławcu. Pocztówka wysłana w ...
  • Data: 1905-1915
    komentarze: 0
    Most nad Bobrem w Bolesławcu (Boberviadukt) z kładką dla pieszych.
  • Data: 1905-1920
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy nad Bobrem
  • Data: 1908
    komentarze: 0
    Bolesławiec. Kamienny wiadukt nad Bobrem.
  • Data: 1910
    komentarze: 0
    Wiadukt Kolejowy nad Bobrem , pocztówka wysłana w 1910 roku.
  • Data: 1910
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy w Bolesławcu na pocztówce z początku XX wieku
  • Data: 1910
    komentarze: 0
    Most kolejowy nad Bobrem w Bolesławcu.
  • Data: 1910-1915
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy na Bobrze w Bolesławcu.
  • Data: 1910-1915
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy na Bobrze w Bolesławcu.
  • Data: 1910-1918
    komentarze: 0
    Wiadukt w Bolesławcu.
  • Data: 1910-1920
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy w Bolesławcu i kładka dla pieszych nad Bobrem ...
  • Data: 1910-1920
    komentarze: 0
    Bolesławiec. Widok ogólny, Wielki Garniec, most kolejowy i Rynek.
  • Data: 1913
    komentarze: 1
    Wiadukt kolejowy - pocztówka z 1913 roku
  • Data: 1913
    komentarze: 0
    Most kolejowy na Bobrze w Bolesławcu.
  • Data: 1913
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy w Bolesławcu.
  • Data: 1914
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy nad Bobrem w Bolesławcu.
  • Data: 1914
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy nad Bobrem w Bolesławcu.
  • Data: 1915
    komentarze: 0
    Bolesławice na 4-polowej karcie pocztowej z początku XX wieku.
  • Data: 1915
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy w Bolesławcu.
  • Data: 1915
    komentarze: 2
    Widok w kierunku wiaduktu kolejowego w Bolesławcu.
  • Data: 1915-1916
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy nad Bobrem w Bolesławcu
  • Data: 1915-1925
    komentarze: 0
    Bolesławiec - wiadukt kolejowy. Być może pierwowzór pocztówki ...
  • Data: 1917
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy na Bobrze w Bolesławcu.
  • Data: 1917-1918
    komentarze: 0
    Popularny (są inne wersje kolorystyczne, czy układ napisów) motyw ...

Most kolejowy (rz. Bóbr / Bolesławiec) na innych fotografiach
  • 2013
  • 2011
  • 2011
  • 1917
  • 1900 - 1910
  • 1975 - 1980
  • 1934
  • 2023