MENU
Stacja Przewóz - magazyn towarowy i wyjazd w kierunku Sanic. W oddali dawna lokomotywownia Kolei Łużyckiej, od 1939 r. pomocnicza kolei niemieckich. Autorem zdjęcia jest Hildegard Teichert.

Dodał: moose° - Data: 2017-12-27 23:39:08 - Odsłon: 1040
Rok 1991


Stacja w Przewozie - początkowo jako końcowa dla linii Kolei Łużyckiej LEAG powstała w 1895 r. Na stacji znajdowała się niewielka, dwustanowiskowa parowozownia i prawdopodobnie istniała instalacja do wodowania parowozów, z uwagi na odległość od Jankowej. W 1907 r. do Przewozu swoją linię doprowadziła prywatna spółka Kolejka Horka-Rothenburg-Priebus (HRP). Kolejka HRP utworzyła odrębny od LEAG dworzec Przewóz Południe, który po upaństwowieniu obydwu kolejek w 1939 r. stał się częścią towarową stacji Przewóz. Plany rozwojowe kolei LEAG zakończyły się budową 7 km odgałęzienia Przewóz - Potok Lubuski - Przysieka (ładownia węgla brunatnego z Pechern transportowanego ponad Nysą Łużycką) oddanego 1 października 1913 r. Linia miała być przedłużona do Nowych Czapli (linia Tuplice - Mużaków w zarządzie LEAG), ale wybuch wojny przerwał te zamiary. W latach 30. w Potoku powstała podziemna fabryka prochu i odgałęzienie z Przewozu funkcjonowało już tylko jako bocznica wojskowa - tak jest do dnia dzisiejszego - Wojskowa bocznica kolejowa WBK 713 ze stacji Przewóz dochodzi do bylej JW 3303, obecnie składnicy amunicji wchodzącej w skład 5. Rejonowej Bazy Materiałowej z/s w Nowogrodzie Bobrzańskim. Remont linii nr 380, który zakończył się w styczniu 2019 r. został sfinansowany ze środków MON. (moose)

  • /foto/7069/7069534m.jpg
    1898
  • /foto/5186/5186655m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/4553/4553741m.jpg
    1899
  • /foto/10225/10225885m.jpg
    1899
  • /foto/315/315309m.jpg
    1900 - 1907
  • /foto/389/389197m.jpg
    1900 - 1907
  • /foto/4808/4808277m.jpg
    1901
  • /foto/4808/4808254m.jpg
    1905
  • /foto/7150/7150281m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/6963/6963729m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/4119/4119633m.jpg
    1908
  • /foto/8325/8325595m.jpg
    1916
  • /foto/6979/6979222m.jpg
    1985 - 2016
  • /foto/7254/7254662m.jpg
    2018
  • /foto/9833/9833010m.jpg
    2022
  • /foto/9833/9833016m.jpg
    2022
  • /foto/9833/9833017m.jpg
    2022

Mit der Eisenbahn durch Niederschlesien Gerhard Gürsch , Georg Riederer Corona GmbH , Stuttgart 1992

Poprzednie: Budynek nr 23 - dom Krzysztofa Kieślowskiego Strona Główna Następne: Detale zewnętrzne