MENU
Wałbrzyski Kombinat Budowlany wraz z Tatrą i przyczepą do przewozu płyt.

Dodał: Desper° - Data: 2008-07-22 22:10:15 - Odsłon: 4803
Lata 1980-1982


Pierwsza część zakładu na ul. Długiej powstała w 1960 roku jako "poligon wytwórczy elementów na pełną wysokość" produkując elementy prefabrykowane na budowę osiedli w technologii tzw. "wielkiej płyty". Zakład praktycznie do końca swojej działalności pod koniec lat 80. pozbawiony był mechanizacji za wyjątkiem suwnic. Wszystkie prace z formami prowadzono ręcznie. Na początku lat 80. podnoszono niewydolność zakładu, bardzo złe, poligonowe warunki pracy w halach bez ogrzewania, brak możliwości składowania gotowych płyt, brak możliwości rozwoju przestrzennego (powierzchnia zakładu w 1981 r. to 4,5 ha), zwłaszcza wobec stawianego wyzwania budowy osiedla Podzamcze, jak i budowy innych bloków w województwie wałbrzyskim. Pod koniec lat 70. rozpoczęto w sąsiedztwie zakładu (na ul. Ogrodowej) budowę tzw. Fabryki Domów, którą planowano uruchomić w 1983 roku, ale już w 1981 r. wstrzymywano jej budowę z braku środków finansowych.

Transport gotowych płyt prowadzono w niskopodłogowych przyczepach ciągnionych przez charakterystyczne ciągniki balastowe TATRA 813 6x6 należące do Transbudu, malowane na pomarańczowo. Masę betonową dostarczały wywrotki radzieckie ZIŁ 130. Fabryka posiadała własną bocznicę kolejową, działającą jeszcze w 2004 roku jako przesypownia cementu Górażdże. Od 2003 roku trwa agonia budynków dawnej fabryki przejętej pod koniec lat 90. XX wieku przez B. Kempińskiego z Jeleniej Góry. Przed rokiem 2007 działka przy ul. Długiej, na której stała dawna fabryka została zlicytowana przez komornika i znalazła nowego właściciela. Na miejscu dawnego zakład pozostał do dzisiaj złom wadliwych płyt do budowy domów.

Film z 1981 r. przedstawiający realia pracy w zakładzie:

(uzup. moose)

  • /foto/371/371618m.jpg
    1972
  • /foto/357/357082m.jpg
    1975 - 1976
  • /foto/4811/4811116m.jpg
    1978
  • /foto/4380/4380135m.jpg
    1981
  • /foto/4380/4380256m.jpg
    1981
  • /foto/4487/4487955m.jpg
    1983
  • /foto/111/111779m.jpg
    2006
  • /foto/265/265851m.jpg
    2009
  • /foto/275/275945m.jpg
    2009
  • /foto/276/276545m.jpg
    2009
  • /foto/346/346781m.jpg
    2010
  • /foto/346/346785m.jpg
    2010
  • /foto/346/346946m.jpg
    2010
  • /foto/347/347038m.jpg
    2010
  • /foto/347/347039m.jpg
    2010
  • /foto/347/347577m.jpg
    2010
  • /foto/347/347581m.jpg
    2010
  • /foto/347/347732m.jpg
    2010
  • /foto/431/431647m.jpg
    2010
  • /foto/381/381751m.jpg
    2011
  • /foto/4249/4249550m.jpg
    2013

Desper°

Poprzednie: Budynek nr 13 Strona Główna Następne: Witków


moose | 2008-07-23 09:41:17
Widoczna tatra to model T813 - trzyosiowa. Dużo bardziej popularna była wersja 4 osiowa, tzw. Kolos, z napędem na wszystkie osie i niezależnym zawieszeniem. Ciągnik ten był używany głównie w armiach Układu Warszawskiego dla transportu czołgów i ciężkiej artylerii.
gosc_nty | 2008-07-24 10:39:26
kolos, a dokladnie jego nowsza wersja to nosnik w polskiej armii radarow, wyrzutni rakiet artyleryjskich, armatohaubic samobieznych Dana, osprzet specjalistyczny wosjak radiotech
Yansi | 2008-07-24 13:32:00
Co ciekawe te Tatry, mimo swoich rozmiarów mają chłodzone silniki powietrzem jak Fiat 126p. ;)
gosc_nty | 2008-07-25 10:04:14
mhm, ale to co sie podoba a jest najelpszym oryginalnym rozwiazaniem to lamana os na przekladni napedowej, stad kazde kolo ma niezalezne zawieszenie, a pojazd dobre wlasnosci trakcyjne e terenie