Dwukomotorowy tunel o długości 377 m w km 43,907+44,284 linii nr 286 wykuty w górze Sajdak (586 m npm.). Jako pierwszy powstał tunel prawy (patrząc od strony Kłodzka) - o czym informuje tablica na portalu tunelu. Tunele remontowane były w latach 1936-1939, co także odnotowano na tablicy na portalu. Obie komory tunelu są drożne, jednak ruch prowadzony jest tunelem starszym.
Wlazłem do tych dziur, po obu stronach. Otwory sięgają może z 1 metr w głąb, ściany są zabezpieczone drewnianymi podporami (wciąż w niezłym stanie), kończy się litą skałą.
W prawej wnęce, na skale na środku jest wyraźnie i starannie wyryte jakieś oznaczenie "6d". Nie wiem co może oznaczać, ale to jedyna ciekawa rzecz jaką znalazłem w środku.
Nie mam pojęcia po co te wnęki. Może do jakichś badań geologicznych skał wokół ścian tunelu? W takim razie czemu tylko dwie i tylko w tym miejscu?
Nie udało mi się wymyślić dla nich innego zastosowania, ale co ja tam wiem o budowaniu tunelów.