Stary most drogowy w Kamieńsku nad linią kolejową Wałbrzych-Kłodzko w roku 1907, między wylotem tunelu pod Wołowcem a stacją kolejową w Kamieńsku. Napisałem "stary", ponieważ przy budowie drugiej nitki torów ten został wyburzony, a w jego miejsce powstał inny, mniej "urodziwy", widoczny na fotografii . Zagadkowa jest dla mnie bocznica kolejowa widoczna za mostem, po lewej stronie torowiska - obecnie w tym miejscu biegnie chyba droga Wałbrzych-Jedlina. Zdjęcie ze zbioru obiektów dotkniętych szkodami górniczymi.
(Zdjęcie podmieniono na większe w dniu 02.10.2013r.)
Dodał:Petroniusz° - Data: 2013-10-02 23:21:50
- Odsłon: 7453
Rok 1907
Jak widać linia jest jeszcze jednotorowa, czyli datowanie jak najbardziej prawidłowe. Widoczna bocznica istniała jeszcze (przynajmniej na mapach) jeszcze na początku lat 20. Została wybudowana dla potrzeb ekspedycji węgla z szybu Cezar, czyli późniejszej Teresy. Linię kolejową z kopalnią łączyła kolejka linowa. Bocznica spełniała także doskonale swoją rolę w trakcie przebijania drugiej nitki tunelu pod Kozłem. Urobek ze sztolni był hałdowany za bocznicą (nie wiem - być może jakimś taśmociągiem ponad drogą kołową). Myślę, że tory zostały rozebrane w czasach kryzysu inflacyjnego pocz. l. 20. Petroniuszu - chwała za to zdjęcie.
Dziękuję za wyczerpującą informację. Dodam, że bocznica jest dwutorowa, czego może na tym zdjęciu nie widać (jest sporo zmniejszone). Istnieje jeszcze zdjęcie "przeciwne", w stronę wylotu tunelu pod Wołowcem, ale już nie tak intrygujące. :(
Bocznica była dosyć długa - przecinała obecną droge Wałbrzych Jedlina, a z planu przebudowy przystanku Jedlina Górna (z 1-torowego na 2-torowy) wynika, że przy końcu, był wybudowany niewielki stalowy most nad ówczesna drogą. Po prawej stronie koło tórów widać cięgna na potrzeby sygnalizacji kolejowej - ciekawe gdzie ten sygnalizator był ustawiony ? Chyba tuż przed wjazdem do tunelu, choć jest to bardzo niewielka odległość od "pleców robiocego tą fotografię".