MENU
Szyb Bolesław Chrobry,na pierwszym planie taśmociąg który tego dnia dokonał żywota,prawdopodobnie został wysadzony.Na torach widoczne są podkłady kolejowe które miały je chronić przed uszkodzeniem. Datowanie orientacyjne.

Dodał: janusz.ch° - Data: 2019-07-14 19:01:46 - Odsłon: 3168
Lata 1975-1980


Kopalnia "Wałbrzych" - rok uruchomienia ok. 1778 Do 1944 roku występowała pod nazwą Bahnschacht, również jako kopalnia Fürstenstein-gruben-Balinschachtanlange. Od 1945 roku kopalnia "Wałbrzych" Pierwszego stycznia 1946 roku zmieniono nazwę na "Bolesław Chrobry". W 1964 połączona z kopalnią "Mieszko" jako jedno przedsiębiorstwo pod nazwą "Wałbrzych" Kopalnia należała do rodziny Hochbergów rodzie panującym na pobliskim zamku Książ, w latach 30-tych skarb państwa przejął kopalnie od rodu z powodu wysokich długów. Po połączeniu w 1964 roku z kop. „Mieszko” stała się największą kopalnią z największym polem wydobywczym oraz odpowiednio zatrudniającą największą ilość górników. Działała do końca jako ostatnia kopalnia czynna w Wałbrzychu podczas restrukturyzacji 29.06.1998 wyjechał z niej ostatni wózek z węglem. Na stan dzisiejszy pozostały główne szyby wydobywcze Chrobry I i II (w 2004 szyby próbowano zezłomować (obiekt jest w rękach prywatnych) jednak sprawę zgłoszono do konserwatora zabytków po niemałych perturbacjach szyby wpisano do rejestru zabytków. Po największej kopalni w Wałbrzychu nie ostało się do dzisiaj praktycznie już nic, poza wymienionymi szybami. Do 1945 roku w skład kopalni wchodziły zakłady; koksownicze, kwasu siarkowego, amoniaku, benzolu, azotu, benzyny syntetycznej. Po 1964 roku wymienione zakłady działały już jako samodzielne przedsiębiorstwa. Niestety na dzień dzisiejszy po tych fabrykach nie został już nawet najmniejszy ślad....

  • /foto/8107/8107146m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/275/275296m.jpg
    1896 - 1898
  • /foto/277/277413m.jpg
    1897 - 1899
  • /foto/370/370065m.jpg
    1897 - 1899
  • /foto/9509/9509167m.jpg
    1898 - 1899
  • /foto/3207/3207768m.jpg
    1899
  • /foto/98/98178m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/4879/4879282m.jpg
    1901
  • /foto/3891/3891223m.jpg
    1904
  • /foto/4444/4444136m.jpg
    1904 - 1937
  • /foto/8575/8575496m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/10328/10328970m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/90/90052m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/3891/3891226m.jpg
    1907 - 1913
  • /foto/4021/4021247m.jpg
    1907 - 1913
  • /foto/141/141407m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/345/345839m.jpg
    1914 - 1918
  • /foto/4943/4943808m.jpg
    1916 - 1924
  • /foto/47/47421m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/229/229823m.jpg
    1924
  • /foto/7326/7326163m.jpg
    1925 - 1940
  • /foto/132/132542m.jpg
    1925 - 1945
  • /foto/351/351574m.jpg
    1926
  • /foto/8837/8837462m.jpg
    1930
  • /foto/8449/8449387m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/8449/8449422m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/196/196910m.jpg
    1934 - 1938
  • /foto/7487/7487113m.jpg
    1935 - 1938
  • /foto/279/279661m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/4709/4709774m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/8347/8347026m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/9210/9210964m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/10328/10328913m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/444/444187m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/8837/8837090m.jpg
    1936
  • /foto/60/60701m.jpg
    1937 - 1945
  • /foto/6811/6811094m.jpg
    1938
  • /foto/10857/10857633m.jpg
    1939
  • /foto/9616/9616578m.jpg
    1946 - 1947
  • /foto/9616/9616587m.jpg
    1946 - 1947
  • /foto/9618/9618624m.jpg
    1946 - 1947
  • /foto/7645/7645607m.jpg
    1946 - 1948
  • /foto/7645/7645722m.jpg
    1946 - 1948
  • /foto/9616/9616462m.jpg
    1948 - 1949
  • /foto/9616/9616513m.jpg
    1948 - 1949
  • /foto/9618/9618630m.jpg
    1948 - 1950
  • /foto/440/440033m.jpg
    1949
  • /foto/409/409688m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/186/186867m.jpg
    1950 - 1967
  • /foto/394/394356m.jpg
    1954
  • /foto/394/394355m.jpg
    1954
  • /foto/4297/4297349m.jpg
    1960
  • /foto/8124/8124781m.jpg
    1960 - 1968
  • /foto/189/189593m.jpg
    1964 - 1966
  • /foto/305/305816m.jpg
    1964 - 1998
  • /foto/360/360289m.jpg
    1965
  • /foto/8837/8837520m.jpg
    1966
  • /foto/144/144514m.jpg
    1967 - 1976
  • /foto/4326/4326995m.jpg
    1969
  • /foto/283/283475m.jpg
    1970 - 1973
  • /foto/314/314030m.jpg
    1970 - 1978
  • /foto/327/327760m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/390/390915m.jpg
    1972 - 1975
  • /foto/98/98379m.jpg
    1973
  • /foto/56/56371m.jpg
    1973 - 1984
  • /foto/352/352355m.jpg
    1976
  • /foto/99/99610m.jpg
    1977
  • /foto/364/364152m.jpg
    1977
  • /foto/141/141824m.jpg
    1979 - 1983
  • /foto/141/141829m.jpg
    1979 - 1987
  • /foto/324/324790m.jpg
    1980 - 1985
  • /foto/141/141387m.jpg
    1980 - 1986
  • /foto/4285/4285494m.jpg
    1981
  • /foto/176/176541m.jpg
    1986
  • /foto/234/234481m.jpg
    1988 - 1989
  • /foto/5689/5689220m.jpg
    1988 - 1989
  • /foto/332/332909m.jpg
    1990
  • /foto/8353/8353222m.jpg
    1990 - 1994
  • /foto/344/344378m.jpg
    1990 - 1996
  • /foto/356/356105m.jpg
    1990 - 1996
  • /foto/356/356599m.jpg
    1990 - 1996
  • /foto/361/361501m.jpg
    1990 - 1996
  • /foto/384/384176m.jpg
    1990 - 1996
  • /foto/4500/4500753m.jpg
    1991 - 1993
  • /foto/6143/6143140m.jpg
    1993 - 1994
  • /foto/6286/6286356m.jpg
    1993 - 1994
  • /foto/7668/7668655m.jpg
    1993 - 1995
  • /foto/102/102986m.jpg
    1994
  • /foto/374/374695m.jpg
    1994 - 1995
  • /foto/3217/3217340m.jpg
    1994 - 1996
  • /foto/229/229133m.jpg
    1997
  • /foto/229/229136m.jpg
    1997
  • /foto/246/246060m.jpg
    1997
  • /foto/246/246061m.jpg
    1997
  • /foto/32/32881m.jpg
    1997
  • /foto/351/351218m.jpg
    1999 - 2000
  • /foto/351/351219m.jpg
    1999 - 2000
  • /foto/3951/3951755m.jpg
    2003
  • /foto/3951/3951756m.jpg
    2003
  • /foto/98/98190m.jpg
    2006
  • /foto/4453/4453190m.jpg
    2008
  • /foto/311/311376m.jpg
    2009
  • /foto/314/314029m.jpg
    2009
  • /foto/378/378741m.jpg
    2011
  • /foto/4173/4173873m.jpg
    2013
  • /foto/9443/9443208m.jpg
    2014
  • /foto/4955/4955087m.jpg
    2014
  • /foto/4955/4955092m.jpg
    2014
  • /foto/7422/7422397m.jpg
    2015
  • /foto/6769/6769552m.jpg
    2016
  • /foto/9331/9331260m.jpg
    2021
  • /foto/10359/10359223m.jpg
    2023
  • /foto/10359/10359226m.jpg
    2023
  • /foto/10359/10359234m.jpg
    2023
  • /foto/10587/10587894m.jpg
    2023

własne zbiory

Poprzednie: ul. Dolna Strona Główna Następne: Dom nr 6


Petroniusz | 2019-07-14 20:06:25
Czadowe zdjęcie!
Petroniusz | 2019-07-14 20:09:05
To był taśmociąg na hałdę?
janusz.ch | 2019-07-14 20:31:52
Dokładnie tak,pokazywałem to zdjęcie byłemu górnikowi .
Tomen | 2019-07-14 22:01:29
Z prawej widać pociąg sieciowy, czyli sieć trakcyjna została zdjęta a całkowicie z prawej leżący słup i dwóch pracowników przy nim.
annmar | 2019-08-11 17:32:19
Witam Chciałbym Was poprawić. Zdjęcie przedstawia budynek węglowni zakładów koksowniczych. Jest to wyburzanie kolejki linowej łączącej nieczynną kop. Marię z koksownią. Sprawdźcie na zdjęciach że nad ul. 1 Maja były 2 kolejki linowe widać to na zdjęciach. Po wojnie kop. nie została uruchomiona a węgiel do koksowni był transportowany wagonami. na końcu dużego budynku jest mały z pomostem z taśmociągiem. Tam jest maszyna wywrotowa. Tzn wjeżdżał wagon i na takiej kołysce wywracano go kołami do góry. tak odbywał się rozładunek. Na schodach do maszynowni widać maszynistę, być może to mój Tato, przepracował jako maszynista wywrotu tam ponad 40 lat.
mrzagi02 | 2019-08-11 22:33:12
To nie jest kopalnia Maria, ani torowiska dworca towarowego. W tle widzimy grzbiet masywu Chełmca (sam Chełmiec poza kadrem z prawej) zdjęcie robione w kierunku zachodnim z punktu w okolicach szybów Chrobry.
Petroniusz | 2019-08-11 23:40:06
Annmar nie napisał, że to kopalnia Maria tylko, że zdjęcie przedstawia budynek węglowni zakładów koksowniczych (takich nie było przy Marii) czyli np. to .
mrzagi02 | 2019-08-12 09:48:56
Tak, oczywiście, mój błąd, czytanie ze zrozumeniem nie zawsze przychodzi łatwo. Sorunia :)
Petroniusz | 2019-08-12 20:33:24 | edytowany: 2019-08-12 20:33:49
Spoko, spoko. Ale ważne jest to co napisał "annmar": to nie taśmociąg na hałdę tylko kolejka linowa do kopalni Maria czyli to .
annmar | 2019-08-13 20:33:21
Nie do kopalni Maria lecz z kopalni na koksownię Chrobry.
Petroniusz | 2019-08-13 22:13:42
Ano.
annmar | 2019-10-23 21:47:26
Petroniuszu ja bym powiązał te dwa zdjęcia. Wszystko mi pasuje.
annmar | 2019-08-13 20:24:49
Witam Zdjęcie ul. 1 Maja z dwoma pomostami. Ten drugi włąśnie szedł na koksownię, a pierwszy na stację kątową Chrobry i następnie na Victorię