Linia kolejowa przebiegająca przez Jemielną Oleśnicką (wtedy Gimmel, potem Imielna) powstała w 1871 roku jako przedłużenie linii kolejowej z Wrocławia do Oleśnicy (1867 rok), przedłużona do Kępna rok później (otwarta 1 marca 1872 roku). Kilometraż na trasie numer 181 Herby Nowe – Oleśnica 134,15 odległość taryfowa od Oleśnicy: 14 km, od Kępna 32 km. Znajduje się tu ładownia i przystanek osobowy. Ładownię zamknięto w 1986 r. Do połowy roku 1992 trasa była obsługiwana także przez lokomotywy parowe z Kępna, potem już tylko przez lokomotywy spalinowe, najczęściej przez SM42. 1 stycznia 2001 roku zawieszono przewozy towarowe na trasie Oleśnica – Jemielna Oleśnicka – Kępno. 30 października 2002 roku pociąg numer 67724 relacji Oleśnica – Kępno ostatni raz przejeżdżał przez Jemielną w planowym ruchu pasażerskim (
). Według ostatniego rozkładu pociągi kursowały do Oleśnicy: 5.23, 8.27, 17.03 i do Kępna 6.18, 15.07, 18.28. Czas przejazdu na tej trasie wynosił ok. 50 minut. Ruch towarowy zamknięto w 2003 r. Po przywróceniu przejezdności w 2014 r. przez Jemielną przejeżdżają od 2017 r. pociagi towarowe, jednak przystanek jest nieczynny, a na torach bocznych rozgaszcza się roślinność. Na torach bocznych leżą szyny z 1910 i 1923 roku oraz metalowe podkłady. Stacja ma pięć torów w tym żeberko pod rampę. Znajduje się tam siedem zwrotnic. Po semaforach nie ma śladu, widoczne są pozostałości po rogatkach zamykanych na korbę. W skład budynków stacyjnych wchodzą budynek dworca (w nim znajdowała się poczekalnia dla podróżnych, kasa pomieszczenia dla osób z obsługi dworca), budynki magazynowe, budynek mieszkalny. Niewątpliwie dzięki bliskości zamieszkanego kolejowego budynku pozostałe obiekty zawdzięczają swój dość dobry stan. W pobliżu stacji z dwóch stron w odległości ok. 500 m znajdują się budynki miejscowości Osada Leśna. Sama wieś Jemielna znajduje się 2 km dalej. Trwają także starania o przywrócenie z powrotem przewozów pasażerskich na trasie Wieluń - Kępno - Oleśnica - Wrocław jako najszybsze połączenie ze stolica regionu. Trasa jest w dość dobrym stanie i posiada dobre parametry techniczne, np. prędkość szlaku to 80 km/h. Jest więc szansa, ze na peron w Jemielnej ponownie wjedzie pociąg pasażerski. Opis zaczerpnięto ze stron:
i
. Zdjęcia obiektów znajdują się:
. Rozkład jazdy znajduje się:
.