Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Budynek nr 2, ul. Szkolna, Sokołowsko
Hellrid: Dzięki, dopisałem do obiektu i do ulicy Głównej, nie jestem w stanie potwierdzić że w budynku obok była kawiarnia Jaga, a wolałbym aby było to na 100%.
Restauracja na Górze Parkowej, Boguszów-Gorce
Popski: Taka moda. Jest trochę tego typu pocztówek na stronie. Tu zielonogórska z wspólnym motywem: .
Dom Zdrojowy Sanatorium Uzdrowiskowe Nr 1, ul. Kolejowa, Szczawno-Zdrój
Kolekcja-BieniasiewiczT.: Zamieściłem odrobinkę lepszy skan
Budynek nr 65, Jaczków
Przemysław09: Znalazłem źródło według którego ten budynek miał pełnić funkcję gospody pod nazwą „Zur Hoffnung" Właścicielami tej karczmy byli: August Höhmann, później Johann Kellner, Richard Kuhn, a ostatnim był Herr Tilch. Zródło:
Budynek nr 65, Jaczków
Przemysław09: Znalazłem źródło według którego ten budynek miał pełnić funkcję gospody pod nazwą „Zur Hoffnung" Właścicielami tej karczmy byli: August Höhmann, później Johann Kellner, Richard Kuhn, a ostatnim był Herr Tilch. Zródło:
Budynek nr 65, Jaczków
Przemysław09: Znalazłem źródło według którego ten budynek miał pełnić funkcję gospody pod nazwą „Zur Hoffnung" Właścicielami tej karczmy byli: August Höhmann, później Johann Kellner, Richard Kuhn, a ostatnim był Herr Tilch. Zródło:

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

mietok
Iras (Legzol)
Hellrid
Hellrid
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Alistair
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Alistair
Alistair
Alistair
MacGyver_74
Sendu
Parsley
Sendu
Rob G.

Ostatnio wyszukiwane hasła

składowa, szkoła radiotechniczna, narodowe, Narodowe forum, Plac orląt lwowskich przystanek, zakłady chemiczne Jelenia Góra, Dworzec swiebodzki, Smolecka, wyspa Piasek, Piasek, Piask, Piasku, Kościół NMP na Piasku, Śrubowa, katowice, legnica, Mią, Kronenberg, Wrocławski park przemysłowy, Park biznesu, Wieniec, Babimojska, mierczyce, granowice, Strzegomska 148, jaworska 5, powiat strzeliński, szczecin kapelle, szczecin kosciół, friedhof, zakłady optyczne Jelenia Góra, szczecin friedhof, pammin, wołczyn, loitz, Świdnica plac Grunwaldzki, Świdnica ul. Łukowa, myślibórz, II LO im. Piastów Śląskich, chojna Vereinshaus, Königsberg, kowary, słońsk, łońsk, przedmieście, pre, Racławickie, Güstebiese, noskowskiego, terenowa 6, szpital w cieplicach, szpital lwówek, szpital gryfów, Dąbrowica pałac, przychodnia lwówek, lwówek śląski ul. morcinka, Zdjęcia lotnicze, Zdjęcia lotnicze gró, ogo, zorka w cieplicach, szpital gryfów śląski, szpital lwówek śląski, Zdjęcia lotnicze b, celwiskoza w Jeleniej, muszyna nestor, gryfów Śląski ul. Rzeczna, wrocław, Odra tower, Księgi, koszary wojskowe w Jeleniej Górze, koszary wojskowe e, luty, przemysł w Jeleniej Górze, browary osiedle, fabryki w Jeleniej Górze, piastowska jedlina zdroj, fsd, jedlina, jedności narodowej, mapy, Łodygowice, lotnicze, poznańskie tramwaje, Kościół na, Kościół na Ś, złotego pucharu, Kościół na sl, Kościół na Ślęży, Ślęża, jelenia zajezdnia, kras, Friedenshoffnung jedlina z, Friedenshoffnung Jedlina Zdroj, siedlecka warszawa, boguszów stacja, Namysłów liceum, litzmannstadt, wałbrzych dworcowa, sobótki, nowy kosciol

 
 
 
 
Kolej Freiburska pojedzie jeszcze w tym miesiącu!
Autor: moose°, Data dodania: 2020-07-13 21:20:50, Aktualizacja: 2020-07-13 21:23:20, Odsłon: 1710

Kurjer Norymberski donosi...

Breslau, 10 października, 1843 r.

Kolej Świebodzicka (Die Freiburger Eisenbahn - przyp.) zostanie otwarta jeszcze w tym miesiącu.

Teren, przez który prowadzi linia kolejowa o długości 7 1/3 mili (mila pruska liczyła 7.532,48 m, zatem odległość ta to 55,2 km, w rzeczywistości 57,5 km - przyp.), jest bardzo interesujący. Z dworca kolejowego we Wrocławiu prowadzi prawie prosto do Kątów. Za stacją kolejową w Kątach spotkasz kilka bardzo głębokich wykopów, mijasz wysoko położony Borzygniew ze średniowiecznym zamkiem po prawej, a za nim linia doprowadza do Imbramowic. Stamtąd kolej prowadzi przez Weslinę (przysiółek Tarnawy - przyp.), Mrowiny, Żarów i Piotrowice Świdnickie, a za romantycznym zagajnikiem dębowo, brzozowym, który przecina linia kolejowa, pojawia się dworzec w Jaworniku (Jauernick - nazwa Jaworzyny zanim otrzymała nazwę Konigszelt - przyp.). Za sobą masz pradawną Ślęzę, a przed sobą całe Sudety. Przed nami Freiburg oddalony o 1 milę (pruską - przyp.), a ponad nim rozdzierający szczyty zamek Książ. Po prawej stronie Wzgórza Strzegomskie ze średniowiecznym Strzegomiem, po lewej połyskują szczyty wieży kościoła jezuickiego w Świdnicy. Linia kolejowa do Świdnicy nie będzie jeszcze w tym roku ukończona - jak dotąd są tylko nasypy kolejowe. Dworce kolejowe na linii są małe, ale gustownie urządzone. Nachylenie toru z Wrocławia do Świebodzic jest znaczne ponieważ Świebodzice znajdują się na wysokości 862 stóp (stopa lipska 28,3 cm = 243 m npm. - przyp.), a zatem pociąg pokonuje wysokość 477 stóp (135 m), o czym od czasu do czasu przypominają tablice stojące przy torze. Kolej Świebodzicka jest pierwszą na której wprowadzono sygnalizację kolejową - dzienne i nocne telegrafy Treutlera, które jak dotąd okazały się niezwykle skuteczne na próbach (zdjęcie nr 1). (- za Nürnberger Kurier, Numer 300, rocznik 169, piątek 27 października 1843 r.)

Zdjęcie nr 1

O wspomnianych wyżej telegrafach sygnalizacyjnych Treutlera, protoplastów semaforów kształtowych, zastosowanych na Kolei Świebodzickiej pisał sam G.A. Treutler w Jeleniej Górze, w kwietniu 1845 r.: "Mój wynalazek został zastosowany po raz pierwszy na linii kolejowej spółki Kolej Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzicka, gdzie sprawdził się tak dobrze, że Kolej Dolnośląsko-Marchijska (NME: Wrocław - Legnica - Żagań - Berlin) wprowadziła go na trasie Wrocław - Legnica, a teraz, po własnych doświadczeniach  został wprowadzony na całej linii kolejowej za moją poradą. Również inne koleje już rozpoczęły ze mną negocjacje, a we Francji mój telegraf jest obecnie używany na trasie kolei Strassburg-Bazylea, gdzie najważniejszy jest bezpieczny i ostry sygnał. Całość konstrukcji telegrafu, a także projekt techniczny i wyposażenie mechaniczne, wciąż zadowalały każdego eksperta. Efekt jest nieomylny, a obsługa w dzień iw nocy jest niezwykle prosta. Koszt użycia latarni w nocy jest taki sam jak w przypadku zwykłych sygnałów latarniami, a koszt jej zakupu jest prawdopodobnie tylko nieznacznie wyższy niż w przypadku wprowadzenia specjalnych urządzeń do sygnałów dziennych i nocnych. Nawiasem mówiąc, wynalazek został opatentowany w krajach pruskich i austriackich, a następnie w Saksonii, Bawarii i Francji."

(wynotował, uzupełnił przypisami i pogrubieniem wedle uznania - moose)


/ 201-300 / 274 /