MENU
Fragment planu Szczawna-Zdroju na którym zaznaczono tereny spacerowe poza uzdrowiskiem - okolice Zamku Książ i właśnie Masyw Chełmca. Jak dotąd jest to najbardziej dokładne przedstawienie nazw dróg i innych obiektów (łąk, punktów widokowych, szlaków) w rejonie Chełmca.

Dodał: moose° - Data: 2021-02-04 14:50:59 - Odsłon: 2275
Rok 1924

  • /foto/9974/9974845m.jpg
    1733 - 1734
  • /foto/8129/8129634m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/8129/8129635m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/9249/9249562m.jpg
    1993 - 1995
  • /foto/5547/5547886m.jpg
    2015
  • /foto/6161/6161257m.jpg
    2016
  • /foto/7542/7542983m.jpg
    2018
  • /foto/7592/7592119m.jpg
    2018
  • /foto/7776/7776712m.jpg
    2019
  • /foto/8722/8722948m.jpg
    2020
  • /foto/9323/9323437m.jpg
    2021
  • /foto/9567/9567063m.jpg
    2021
  • /foto/9566/9566013m.jpg
    2021

Zbiory prywatne - moose

Poprzednie: Budynek nr 39 (dawny młyn) Strona Główna Następne: Widoki z wieży


marzipan | 2021-02-06 22:26:23
Co może być zaznaczone przy przejeździe kolejowym na drodze z obecnego Dworzyska w stronę Chełmca? Na niektórych dużo późniejszych mapach oznaczało się w ten sposób przystanki kolejowe, ale w tym przypadku to chyba ewentualnie mógł być budynek dróżnika.
Petroniusz | 2021-02-06 22:38:15
Chodzi o B.W.?
marzipan | 2021-02-06 22:49:07 | edytowany: 2021-02-06 22:51:10
Dokładnie. Teraz widzę, że jest ich więcej. Pasują faktycznie na budynki dróżników.
Petroniusz | 2021-02-07 00:01:20 | edytowany: 2021-02-07 00:03:06
No tak. Na Mestiszach z legendą B.W. to Bahnwärter.
moose | 2021-02-07 07:47:03
Petroniusz już odpisał, ale zwróć Marek uwagę ze koło szybu Glückauf jest też B.St. czyli posterunek odstępowy, blokowy! A jest to miejsce planowanej, a może zrealizowanej ladowni (dla kopalni). Na flotzkarcie Zigelskyego z 1905 jest tu napisane "Güterbahnhof" i są blisko siebie dwie dróżnicówki (odstęp 400 m) a pomiędzy nimi posterunek blokowy. To jego resztki: na nasypie który jest tu na tyle szeroki że mógł być drugi tor boczny ładunkowy.
marzipan | 2021-02-07 11:56:37
Faktycznie, na tym odcinku nawet jako taka równia stacyjna powstała. A odstęp blokowy wraz z ładownią pewnie w planach funkcjonować miał podobnie do obecnych bocznic szlakowych lub posterunków odgałęźnych z ładowniami. Swoją drogą odnośnie tego fragmentu LK 291, to przypomniały się własne przemyślenia na temat wariantów skrócenia odległości Wrocław - Jelenia Góra, ale nie pomijających Wałbrzycha. I tak, zawsze zastanawiało mnie, czy w obecnym czasach byłaby opcja sensownego poprowadzenia łącznika pomiędzy LK 274 i 291 od dawnego Thoreza do Sobięcina (gdzieś za wspomnianą przez Ciebie ładownią, na wysokości cmentarza). Różnica wysokości to ok. 80 metrów i gdyby poprowadzić ją łukami okrążającymi hałdę Wiesław, to na długości ok. 4 km wniesienie wynosiłoby średnio ok. 20 promili. Tutaj jest na szybko przygotowany przebieg takiego łącznika: . Ponad sto lat temu na głównych liniach 20 promili to była dość spora wartość, ale obecnie, gdyby skierować tam pociągi pasażerskie i lżejsze towarowe (cięższe i tak jadą przede wszystkim do Fabrycznego i Głównego), to nie jest to jakieś niewyobrażalne. Abstrahuję w tym momencie od planów budowy szprychy do CPK, która miałaby iść do Czech zupełnie inaczej w obrębie Wałbrzycha, powyższy pomysł miałem dużo wcześniej, zanim ktokolwiek o CPK pomyślał.