MENU
Projekt tak zwanej "szprychy kolejowej" linii kolei dużych prędkości łączącej granicę państwa z CPK

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla Projektu nr 00100016 „Budowa linii kolejowych nr 267 i 268 na odc. Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica państwa” - przebieg wariantu 3

Przy okazji polecam portal mapowy, dokładne obrazowanie satelitarne datuje na IX 2021 roku

Umieszczam tą mapę ze względu na duży stopień ingerencji projektu w przestrzeń miasta zwłaszcza w dzielnicę Lubiechów, Szczawienko oraz Podzamcze. Planowany przebieg linii bardzo kontrowersyjny.

Dodał: Daniel Piotrowski° - Data: 2022-04-20 08:41:55 - Odsłon: 1459
01 września 2021

  • /foto/9912/9912094m.jpg
    1733
  • /foto/8409/8409573m.jpg
    1808
  • /foto/4963/4963836m.jpg
    1838
  • /foto/8028/8028044m.jpg
    1860
  • /foto/8028/8028046m.jpg
    1860
  • /foto/8035/8035704m.jpg
    1860
  • /foto/5970/5970380m.jpg
    1896
  • /foto/6642/6642831m.jpg
    1897
  • /foto/7386/7386812m.jpg
    1900
  • /foto/8151/8151526m.jpg
    1907
  • /foto/5105/5105719m.jpg
    1910
  • /foto/4969/4969386m.jpg
    1911
  • /foto/4474/4474619m.jpg
    1913
  • /foto/131/131862m.jpg
    1920
  • /foto/308/308424m.jpg
    1920
  • /foto/267/267138m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/263/263609m.jpg
    1926
  • /foto/372/372356m.jpg
    1931
  • /foto/263/263779m.jpg
    1932
  • /foto/4939/4939622m.jpg
    1932
  • /foto/7573/7573623m.jpg
    1934
  • /foto/263/263803m.jpg
    1939
  • /foto/3612/3612132m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/308/308635m.jpg
    1977
  • /foto/8263/8263483m.jpg
    1978
  • /foto/5834/5834529m.jpg
    1988
  • /foto/3566/3566110m.jpg
    2012
  • /foto/5441/5441442m.jpg
    2015
  • /foto/5506/5506602m.jpg
    2015
  • /foto/9113/9113369m.jpg
    2021
  • /foto/9152/9152564m.jpg
    2021

Materiały prasowe

Poprzednie: Słoneczna Polana (dawne pole golfowe) Strona Główna Następne: ul. Zacisze


Ryszard Kumorek | 2022-04-21 14:09:37
Noo! Ciekawe! I nikt nie zabiera głosu?
Daniel Piotrowski | 2022-04-21 14:32:10 | edytowany: 2022-04-21 14:33:11
Wolimy to przemilczeć ! :( aczkolwiek na spotkaniach konsultacyjnych żywiołowo było - inwestora to zapewne mało obchodzi, ma swoją potężną wizje.
Ryszard Kumorek | 2022-04-22 18:34:43
Już kiedyś podobne plany były: .
Daniel Piotrowski | 2022-04-24 23:11:57
Racja ! a to trzeba powiedzieć im że to niemiecki plany - to Rząd odpuści ;)
Ryszard Kumorek | 2022-04-25 16:57:11
Widzę po braku komentarzy, że ten projekt nie wzbudza entuzjazmu w hydralowcach zamieszkujących na stałe te i najbliższe okolice (!?)
Trójgarb | 2022-04-25 18:46:28
Na spotkaniu konsultacyjnym było gorąco. 80% ludzi nie wiedziało, co ich czeka. Projekt jest imponujący i jeśli dojdzie do realizacji, to na zawsze przesunie "środek ciężkości" leśnego miasta. Najbardziej fantastycznie wygląda odcinek linii kolejowej między Podzamczem a Witkowem Śl. - tunele, estakady przechodzące przez Masyw Trójgarbu.
Daniel Piotrowski | 2022-04-25 22:31:28
We mnie wzbudza, jako miłośnik kolei oraz Wałbrzycha przypatruje się temu z zaciekawieniem tylko czy realizacja realna.!?
Daniel Piotrowski | 2022-04-26 08:52:41 | edytowany: 2022-04-26 08:52:49
Ale, że Moose się nie odzywa ! Ta cisza mnie zastanawia, chyba, że szykuje poważny artykuł na ten temat ;) - Pozdrawiam !
moose | 2022-04-26 12:26:29
:) jak trochę dychnę, to coś przygotuję
Daniel Piotrowski | 2022-04-26 15:09:26
Po majówce :)
Daniel Piotrowski | 2022-04-26 15:09:26
Po majówce :)
Ryszard Kumorek | 2022-04-26 16:46:42
Czekałem na jakieś komentarze, ponieważ gdy spojrzałem na ten obraz pierwszy raz a potem zaznajomiłem się z tym, co na linkach, od razu przyszło mi do głowy, że - jak to celnie ujął Trójgarb - realizacja tego projektu na zawsze przesunie "środek ciężkości" Wałbrzycha. Powiem od razu, co pomyślałem: stary Wałbrzych zostanie zmarginalizowany do roli mało znaczącej atrakcji turystycznej jako zabytek i świadek dawnej świetności. Postępujące wyburzenia starej zabudowy i stopniowa eskalacja przyrody doprowadzi do coraz większego wyludnienia i utraty funkcji publicznych (...będzie las, nie będzie nas). Piaskowa Góra, Podzamcze i przemysłowe Szczawienko (zwłaszcza WSSE) to będzie nowe centrum mieszkaniowe, administracyjne i przemysłowe. Przeprowadzenie przez te dzielnice takiej trasy kolejowej wybitnie zaktywizuje jeszcze wszelkie działania gospodarcze. Za kilkanaście lat możemy w ogóle nie poznać tych terenów. Ale może się mylę...
vooiteg | 2022-04-26 17:37:25
Zastanawiająca spora ilość prostych odcinków całego projektu trasy począwszy od Świdnicy, przecież są spore różnice wysokości i inne trudności terenowe. Ciekawe jest również oznaczenie tego niebieskiego buforu między Jaworzyną Śląską, a wałbrzyskim Lubiechowem w wariancie , czyżby jakiś grunt pod inny wariant z pominięciem Świebodzic i zakrętów doliny Lubiechowskiej Wody? Tak czy tak poprowadzenie nowej trasy przynajmniej częściowo śladem linii szczawieńskiej jest powodem do małej satysfakcji. A Wałbrzych? Środek ciężkości przynajmniej od lat 60-tych powoli, ale konsekwentnie przesuwa się na północ. Na przykład od lat skrzyżowanie Broniewskiego-Główna to drugie centrum miasta.
Trójgarb | 2022-04-26 18:14:51 | edytowany: 2022-04-26 18:16:06
Dla mnie kamieniem milowym zmian w Wałbrzychu było przeniesienie Komendy Miejskiej PSP ze Śródmieścia na Podzamcze. Wcześniej przeciwwagą dla dzielnic "sypialnianych" były kopalnie i zakłady w centrum, które miały być połączone budowaną obecnie (a 40 lat za późno) obwodnicą-średnicówką. Co do dalszego ciążenia, to do linii CPK dojdzie droga ekspresowa, a wtedy Sobięcin, Podgórze i Centrum staną się quasi-wsiami miejskimi. Z informacji ze spotkania informacyjnego wynika, że linia CPK to kolejne nowe, równoległe 2 tory między Lubiechowem a przystankiem Podzamczem, więc skala inwestycji jest u nas duża, biorąc pod uwagę szerokości obecnego wąwozu przy Uczniowskiej i między Szczawienkiem a Podzamczem oraz wiaduktów na tym odcinku.
Daniel Piotrowski | 2022-04-27 10:35:53
Dokładnie, szerokości nasypu pod dwa torowiska zrobią spustoszenie, nowe wiadukty Uczniowska, Wrocławska, Wieniawskiego - tunele i estakady w terenie górzystym. Owszem wizualnie to będzie ciekawie wyglądało z lotu ptaka i perspektywy pasażera. Skoro pojawia się przystanek "Podzamcze" powraca koncepcja kolei aglomeracyjnej i połączenia z "Centrum" szyno-busem. Aczkolwiek szybki autobus do centrum przez obwodnicę ma zastąpić połączenie szynowe. Będzie bardziej dostępny dla Podzamcza. Jedyna racjonalność tej inwestycji to Podzamcze jako sypialnia dla Wrocławia z szybkim dojazdem pociągiem do centrum stolicy Dolnego Śląska . ( ok 35 min ? )
Trójgarb | 2022-04-27 15:07:16
Tak sobie myślę, że szybka kolej i ekspresówka może spowodują, że to do Wałbrzycha będzie się przyjeżdżać pracować i tu będą powstawały nowe miejsca pracy. Na razie miasto odnosi coroczne "sukcesy" w demograficznym zwijaniu się. Co do dojazdu szybką koleją do pracy, to cena "miesięcznego" będzie raczej odstraszać, wnioskując po obecnych cenach przejazdu Pendolino.
MacGyver_74 | 2022-04-27 17:32:17 | edytowany: 2022-04-27 17:34:30
Nie znam dobrze Wałbrzycha, a tym bardziej ukształtowania terenu, ale pozwolę sobie wtrącić jedną uwagę. Czy nie sensowniej byłoby poprowadzić nową trasę od skrzyżowania linii z ulicą Szczawieńską, na północ od Alei Podwale, nad Pełcznicą, w okolicy ronda na Wrocławskiej, wzdłuż ulicy Wilczej do skrzyżowania obecnej linii z ulicą Lisią?
vooiteg | 2022-04-27 20:34:09 | edytowany: 2022-04-28 22:40:53
Wielokrotnie zastanawiałem się nad takim rozwiązaniem w swoich przemyśleniach i rysunkach, ale bardziej w kontekście alternatywnego przebiegu obwodnicy drogowej, zamiast przez Szczawienko. Wydaje mi się, że taki wariant byłby jak najbardziej możliwy, nie jest wcale bardziej śmiały od przedstawionych ale wiadomo - zawsze jest tendencja do wykorzystywania już istniejących odcinków innych linii dla cięcia kosztów.
MacGyver_74 | 2022-04-27 21:06:09 | edytowany: 2022-04-27 21:09:24
Cięcie kosztów może okazać się pozorne. Wprawdzie powierzchnia wywłaszczonych gruntów w proponowanym wariancie 3 będzie mniejsza, ale ich wartość jednostkowa wyższa. Do tego dochodzą odszkodowania za zajęcie gruntów na czas budowy, objazdy w mieście i dezorganizacja ruchu na funkcjonującej linii. Przy przebiegu na północ od Podzamcza jest ponadto dużo miejsca na budowę przystanku / dworca, pętli autobusowej oraz dużego parkingu przesiadkowego. Jednak bezpośrednie koszty ponoszone przez inwestora faktycznie mogą być niższe przy przebiegu w istniejącym torze, a to liczy się w przetargu.
Ryszard Kumorek | 2022-04-28 16:34:57 | edytowany: 2022-04-28 16:41:45
Widzę, ze myślimy podobnie (to do Trójgarbu - nie znam niestety imienia). Rozbawiło mnie określenie: "quasi-wsiami miejskimi", chociaż dla mieszkańców tych "quasi-wsi" nie jest to wesołe. A jeżeli chodzi o przebieg nowej linii w wąwozie przy ul. Uczniowskiej, to wąwóz ten mieści już przecież dwa tory. Problem będzie tylko w wąwozie między Szczawienkiem a Podzamczem. Mnie jednak bardziej interesuje, jak potoczą się losy stacji Szczawienko, która wobec tych planów wyrasta na dużą stację węzłową i przesiadkową. Zastanawiam się, czy wystarczy obecny (nowy) peron dawnej linii "szczawieńskiej", czy budowany będzie nowy. Oczami wyobraźni widzę nawet nowy dworzec naprzeciwko starego w miejscu torowiska i plac dworcowy na skraju skarpy nad ul. Wrocławską z dojazdem od strony drogi towarowej i placu Lelewela. Myślę też, że w takim wypadku stacja Szczawienko to będzie główna stacja osobowa dla pracowników i biznesmenów WSSE, Skoro będzie się można dostać np. do Warszawy w ciągu - powiedzmy - trzech godzin, to czemu nie? O Wrocławiu już nie wspomnę.
Trójgarb | 2022-04-28 22:08:46
Na odcinku Lubiechów - Podzamcze chodzi o 2 nowe tory, czyli w sumie 4 pod Uczniowską i 3 nad Wrocławską i Wieniawskiego. Na spotkaniu mówiono o wykorzystaniu całego placu węglowego na nowe perony i parkingi. Na kolejny budynek dworca nie liczyłbym, ale przejścia podziemne na pewno powstaną przy okazji, a i budynek odremontują, bo elewacja już się sypie, a 1/3 wnętrza to nadal rudera mimo niedawnego remontu. No i może nazwy zmienią z Głównego na Południe, a Szczawienko na Północ.:)
Ryszard Kumorek | 2022-04-29 14:54:11
Czyli będą nowe, dodatkowe tory? To zmienia postać rzeczy. A jeżeli chodzi o stację Szczawienko wyszło na to, że myślałem podobnie o dworcu jak projektanci. A może nazwę Wałbrzych Główny można będzie przełożyć do Szczawienka. :-)